אופלי » Blog Archive » "השמיים הערב" – השביט פנסטארס, שבתאי וצדק והעגלה הגדולה


"השמיים הערב" – השביט פנסטארס, שבתאי וצדק והעגלה הגדולה

מפות כוכבים – איתור השביט בשמי הערב לתאריכים 04.03.2013 – 30.04.2013 . כיוון מזרח, עם שקיעת החמה (שימו לב לכך שבהדמיה זו מתואר המצב טרם השקיעה, כך שיהיה קל יותר להבחין במסלול השביט ביחס לכוכבי הרקע). באדיבות מצפה הכוכבים ברקת במכבים.

בתקופה זו של השנה ניתן לראות בשמיים את השביט פנסטארס (PANSTARRS C/2011 L4), שנתגלה ביוני 2011 במצפה הכוכבים Pan-STARRS שבהוואי. השביט הוא בעל מסלול הקפה אקסצנטרי מסביב לשמש האורך כ-110 אלף שנים. פנסטארס יגיע לנקודה הקרובה ביותר אלינו במסלול הקפתו בעוד כיומיים ב-10 במרץ 2013.

מכיוון שהוא יראה הכי טוב ממרכז ישראל קצת לאחר שקיעת השמש, הדבר גורם למשימת הצפייה להיות קשה מדי ואף מסוכנת מכיוון שאפשר להסתנוור מהשמש. ואולם טלסקופי שמש יזכו להצצה נהדרת מהחלל בשביט בעת מעברו ליד כדור הארץ.

שביטים הינם גרמי שמיים העשויים קרח, תערובת של פחמן דו חמצני, מים (במצב צבירה מוצק) ואבק אשר נעים סביב השמש במסלולים אליפטיים. כאשר השביטים מתקרבים לשמש נוצרת צורת הזנב המפורסמת המשתרכת מאחורי השביט בהשפעת רוח השמש. כוכבי השביט מגיעים ככל הנראה מענן שביטים גדול בשם ענן אורט המקיף את מערכת השמש שלנו במרחק של כ-100 יחידות אסטרונומיות. כאשר כדור הארץ נכנס אל תוך שובל  חלקיקים מסוג זה, אנו זוכים לראות מופע מרהיב של עשרות ואף מאות מטאורים בשעה. בעת שכדור הארץ עובר בשובל חלקיקי השביט, הנקרא שביט האב, יראו לנו המטאורים כיוצאים מנקודה אחת בשמיים.

 

השכונה המקומית – שבתאי וצדק

במהלך חודש מרץ, ניתן לזהות בקלות את כוכב הלכת צדק בשמיים. את צדק ניתן לראות בכיוון מערב מספר שעות לאחר השקיעה. לצדק מעל לשישים ירחים. המעניינים מביניהם הם הירחים שראה לראשונה גלילאו גליליי, ועל כן נקראים על שמו – הירחים הגליליאניים.

את כוכב הלכת שבתאי ניתן לראות בצפייה בכיוון מזרח בסביבות השעה 22:30 ועד לעת זריחת החמה. שבתאי ממשיך ועולה כלפי מעלה ביחס לאופק המקומי, ויגיע לנקודה הגבוהה ביותר שלו בסביבות 3:30 לפנות בוקר, אז הוא יהיה בכיוון דרום. שבתאי צפוי לזרוח מוקדם יותר ויותר עם כל יום שעובר במהלך התקופה הקרובה.

 

העגלה הגדולה וכוכב הצפון

כוכב הצפון המכונה גם פולריס, הוא אינו כוכב גדול במיוחד ואינו צבעוני. עם זאת הוא אחד הכוכבים החשובים ביותר. בפולריס ניתן להבחין בשמי הלילה בעין בלתי מצוידת, והוא מהווה נקודת ציון דרך מאחר ואינו זז במהלך הלילה.

על מנת לאתר את כוכב הצפון אפשר להיעזר בקבוצת הכוכבים העגולה/ הדובה הגדולה. יש למתוח קו דמיוני בין הצלע הקיצונית של צורת הטרפז הנוצרת מהכוכבים מירק ודובה בקבוצת העגלה הגדולה כלפי חוץ. כעת יש להכפיל את אורך הצלע הנל כ-5 פעמים בעודכם ממשיכים להתרחק מקבוצהת הכוכבים – והנה כוכב הצפון. במצפה הכוכבים ברקת אנו ממליצים להשתמש בפלניספרה (מפת כוכבים) המאפשרת לאתר את הקונסטלציות וגרמי השמיים.

http://www.bareket-astro.com/

איור: העגלה הגדולה וכוכב הצפון. באדיבות מצפה הכוכבים ברקת במכבים.



Deprecated: הקובץ תבנית ללא comments.php הוצאה משימוש בגרסה 3.0.0 ואין לו תחליף חלופי. יש להוסיף את הקובץ comments.php לתבנית. in C:\HostingSpaces\oplinet\opli.co.il\wwwroot\wp-includes\functions.php on line 5583

סגור לתגובות.