לב זהב: חוקרים פיתחו רקמה עם סיבי זהב המשקמת לב שעבר התקף

הפיתוח הוצג בכינוס ישראל-צרפת לננו-טכנולוגיה של משרד המדע והטכנולוגיה

מאת הודעות לעיתונות.
WeSell רשת שותפים

לב זהב




22 בנובמבר 2011

התקף לב הוא גורם התמותה מספר אחת בעולם המערבי. על פי מחקרים, 50% מהאנשים שעברו התקף לב ימותו תוך חמש שנים מההתקף הראשון ואילו האחרים ייחלשו מאוד. הפתרון המקובל כיום לבעיה הוא השתלת לב, אך הוא בעייתי מאחר שקיים מחסור במספר הלבבות להשתלה. כעת, מחקר חדש הצליח להנדס במעבדה רקמה פועמת המכילה סיבי זהב בגודל ננו-מטר שאותה ניתן להשתיל על האזור הפגוע בלב. המחקר הוצג אתמול בכינוס הישראלי צרפתי הראשון בנושא ננו-טכנולוגיה שאירגן משרד המדע והטכנולוגיה.



לב זהב

בשילוב בין שיטות של ננו-טכנולוגיה והנדסת רקמות פיתחו החוקרים בראשות ד"ר טל דביר מאוניברסיטת ת"א ומהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) רקמת שריר לב פועמת מתאים שאותם זרעו על ביו-חומרים. אך מאחר שהביו-חומרים אינם מוליכים והתאים לא פעמו בו-זמנית, מצאו החוקרים פתרון מקורי – הם יצרו סיבים בגודל ננו-מטרי (כמליונית המילימטר, פחות מרוחב שערת אדם שלא ניתן לראותו בעין בלתי מזוינת) של זהב, הידוע כחומר מוליך. החוקרים הופתעו לראות שהתאים שהם גידלו למטרות יצירת הרקמה, פועמים טוב יותר ובו-זמנית ברגע שמוסיפים להם את סיבי הזהב. התוצאה היא רקמה פועמת שניתן להשתיל בלב הפגוע ומאפשרת לו לתפקד טוב יותר.

הגילוי פורסם החודש בכתב העת היוקרתי Nature Nanotechnology. החוקרים מציינים כי ייתכן שסיבי הזהב שהם פיתחו יוכלו לשמש גם לשיפור התפקוד של רקמות מהונדסות אחרות. זאת ועוד, במעבדתו של ד"ר דביר באוניברסיטת ת"א עובדים בימים אלו על הנדסת רקמת מוח מתאי עצב וביו-חומרים המכילים סיבי זהב.



"המחקר הראה שבכלים ננו-טכנולוגיים ניתן להנדס רקמות פונקציונליות יותר" אומר ד"ר דביר. "במקרה הזה, סיבי הזהב נתנו את הפתרון לבעיית תיאום הפעימה הבו-זמנית של התאים, שיפרו את מוליכות הרקמה ובעצם כך אפשרו את השימוש ברקמה המהונדסת לצרכי השתלה באנשים שעברו התקף לב".

המחקר ומחקרים נוספים של כ-25 חוקרים מישראל ומצרפת הוצגו אתמול, 21 בנובמבר 2011, בכינוס הישראלי-צרפתי הראשון לננו-טכנולוגיה שאירגן משרד המדע והטכנולוגיה.




WeSell רשת שותפים

חזרה למגאזין

כל הזכויות שמורות אופלי התשס"ח