אופלי » Blog Archive » פרוסט אנד סאליבן: תחום כלי השיט הבלתי מאוישים צומח במהירות


פרוסט אנד סאליבן: תחום כלי השיט הבלתי מאוישים צומח במהירות

הצורך של ישראל להגן על חופיה מפני איומים א-סימטריים מעזה ולבנון, במקביל לשמירה על תגליות הגז החדשות בים התיכון מחופי ישראל, מניע את הצמיחה המקומית בתחום

כלי שיט בלתי מאוישים (USV's – Unmanned Surface Vehicles- כשב"מ) עדיין מפגרים בהרבה מאחורי מקביליהם האוויריים (UAV's –  – Unmanned Aerial Vehiclesכטב"מ) בכל הנוגע ליכולות טכניות, טכנולוגיות ואפשרויות הפריסה, אך עם זאת איומים חדשים, יכולתם להציג תועלת גדולה יותר ביחס לעלותם ופיתוחים טכנולוגיים חדשים, מניעים צמיחה מהירה בשוק זה – כך עולה ממחקר חדש של חברת הייעוץ והמחקר הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן. הכשב"מים עשויים להחליף את השימוש בכלי שיט מאוישים לא רק לצרכי הגנה, אלא גם לצרכי ביטחון לאומי (HLS), אבטחה, ויישומים אזרחיים, כדוגמת פיקוח על כלי שיט, אכיפת חוק (הברחות סמים, פיראטיות) ואכיפת חוקים סביבתיים ותקנות דיג.

כאשר מאבטחים ומגנים על מתקנים אסטרטגיים בים, כשב"מים יכולים למלא את כל הדרישות של פתרון אבטחה הכולל – בניית תמונה ימית, מעקב וזיהוי, אימות והתראה ונטרול האיום. לכשב"מ יתרון חשוב נוסף על פני כלי שיט רגיל: ניתן לשגרו מהחוף, מספינות סיור וגם מהמתקן הימי עליו הוא מגן.

ישראל, שהוכרזה בידי פרוסט אנד סאליבן לפני מספר חודשים כיצואנית הגדולה בעולם של כלי טיס בלתי מאוישים, לא זונחת את הפעילות בתחום כלי השיט הבלתי מאוישים. הצורך העיקרי של ישראל הוא להגן על חופי ישראל מפני איומים א-סימטריים (כלי שיט תמים לכאורה, שנועד למעשה לפגוע במטרות צבאיות ואזרחיות), במקביל להגנה על תגליות הגז החדשות בים התיכון, הממוקמות במרחק של כ-70 ק"מ מחופי ישראל. חברות ישראליות כבר פיתחו ומכרו כלים מסוג זה: ה-Protector מתוצרת רפא"ל נמצא בשימוש צה"ל, ובנוסף מפתחת אלביט את ה-Silver Marine, ואירונאוטיקס מפתחת את ה-SeaStar – שניהם על בסיס פלטפורמות של התעשיה האווירית הישראלית.

"כשב"מים מפחיתים בצורה משמעותית את עלויות הסיור האנושי, ומסירים את הסיכון בפגיעה באנשי הצוות", אומר יקי ברנס, יועץ בחטיבת הביטחון של חברת Frost & Sullivan בישראל ובאירופה, אשר כתב את הדו"ח. "כשב"מים יכולים להישלח אל עבר כל כלי שיט על מנת לבדוק האם הוא מהווה איום צבאי או אזרחי – כדוגמת אניות פיראטים או סירות המשמשות להגירה בלתי חוקית – ולהזעיק את ספינות הסיור המאוישות רק בעת הצורך".

איור 1: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בהגנה על אסדות גז

איור 1: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בהגנה על אסדות גז

איור 1: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בהגנה על אסדות גז

 

בהיבט הלוחמה הסימטרית השילוב בין היתרונות הטקטיים של הכשב"מ, והטכנולוגיות החדשניות המותקנות על גביהם, הוא מהפכני ובעל פוטנציאל משמעותי בלוחמה הימית. כשב"מים יכולים לפעול כפלטפורמת זיהוי מטרות נוספת בתוך מערך של ספינות צי, ולקחת חלק פעיל בלחימה, כדוגמת שיגור טילי ים-ים.

איור 2: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בקונספט הגנה היקפית מפני איומים

איור 2: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בקונספט הגנה היקפית מפני איומים

איור 2: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בקונספט הגנה היקפית מפני איומים

"בעוד לוחמה א-סימטרית עשויה להיות הסיבה העיקרית לפיתוח הכשב"מים, מספר חילות ים בעולם מזהים את היתרונות הסימטריים של כלי שיט רובוטיים", מציין ברנס. "חילות הים של בריטניה וארה"ב, למשל, שוקלים את השימוש בטכנולוגיה זו לצורך איתור ספינות ואספקת מודיעין לכוחות הימיים, במיוחד בשילוב עם סוגים אחרים של מל"טים, כתמיכה במבצעים סודיים".

עם זאת, קיימים עדיין מספר אתגרים המעכבים את "המהפכה הימית הבלתי מאוישת". אחד מהם הוא הקיצוץ בתקציבי הבטחון, הנגזר מהמיתון הכלכלי בעולם. בחלק מהמקומות נפגעות תוכניות הנוגעות לאבטחה וביטחון לאומי כיוון שאין רשות מרכזית האמונה על רכש לטובת תוכניות אלו, ובמקרים רבים לא קיימות חקיקה ורגולציה לניהול מעבר בטוח של נתיבים ימיים, עובדה המקשה על קבלת החלטות למימון תוכניות הגנה שכאלה. ועדיין, הצפי בתעשיה הוא ששילוב בין התקדמות הפיתוחים הטכנולוגיים, וטיפול בנושאים הרגולטוריים, יאפשר לפתח יישומים רבים – הגנתיים ואחרים – עבור כשב"מים.

בנוסף לאתגרים המימוניים והחוקיים, ישנם כמה אתגרים טכניים וטכנולוגיים שכלי השיט הבלתי מאוישים נדרשים להתגבר עליהם. האתגר המרכזי הוא בעיית התקשורת – איבוד תקשורת עם כשב"מ עלול לגרום לאי התמצאות מוחלטת של כלי השיט, ולהציב אותו בסכנה אמיתית של התנגשות בכלי שיט אחר. זאת ועוד, חוסר היכולת להגיב בזמן אמת כאשר עולה הצורך לעשות זאת מהווה חסרון אדיר. אתגר נוסף הוא מידותיהם הזעירות של הכשב"מים, הדורשות יכולות מסויימות ממקורות האנרגיה שלהם. כך, למשל, הסוללות המוטמעות בכשב"מ נדרשות לספק חשמל למכ"ם, למערכת ניווט לוויינית ומערכות ניווט אחרות, כמו גם למחשבים, ציוד אלקטרו-אופטי, כלי נשק, מייצבים ועוד.

אודות פרוסט אנד סאליבן ( (Frost & Sullivan

פרוסט אנד סאליבן, חברת הייעוץ והמחקר הרב-תחומית המובילה בעולם, מספקת למנהלים ומקבלי החלטות שירותי יעוץ, מחקר ייעודי, וכן תכנון ויישום אסטרטגיות צמיחה לחברות תעשיה, היי-טק וארגונים נוספים.  החברה ממנפת 52 שנות ניסיון בסיוע לצמיחתם של אלפי חברות בינלאומיות, חברות הזנק גופי השקעה וארגונים מובילים, לרבות באמצעות זיהוי הזדמנויות ומנועי צמיחה בשוק העולמי ותמיכה מבוססת מחקר ומומחיות בתהליכי קבלת החלטות אסטרטגיות.

החברה פועלת ב-44 סניפים ברחבי העולם הפרושים בשש יבשות ומעסיקה יותר מ-1,800 יועצים, אנליסטים, כלכלנים ומומחים אחרים. שירותי החברה כוללים יעוץ לתכנון וליישום אסטרטגיות צמיחה, לרבות מיזוגים ורכישות, התרחבות גיאוגרפית, מחקר טכנולוגי, מחקר שוק, בדיקת נאותות, מחקר כלכלי, סקרי שוק, סיוע בגיוס הון ובניית אסטרטגיה עסקית. לחברה חטיבות גלובאליות, הכוללות מגוון מומחים, מחקרי מדף וניסיון ייעוצי בתחומי הביטחון והבטיחות, האלקטרוניקה והסנסורים,  תעופה, טכנולוגיות מידע ותקשורת, בריאות, ועוד.

פעילות הייעוץ של פרוסט אנד סאליבן בישראל הוקמה בשנת 2006, ומאז ועד היום מלווה מאות חברות ישראליות ובינלאומיות במגוון תהליכי צמיחה. למנכ"ל פרוסט אנד סאליבן ישראל, ערן פלומין, ניסיון רב תחומי של 13 שנה בייעוץ אסטרטגי וניהולי, לרבות כמי שמוביל את פרקטיקת הייעוץ בחברה מאז הקמת הפעילות בישראל.www.frost.com

 

 



Deprecated: הקובץ תבנית ללא comments.php הוצאה משימוש בגרסה 3.0.0 ואין לו תחליף חלופי. יש להוסיף את הקובץ comments.php לתבנית. in C:\HostingSpaces\oplinet\opli.co.il\wwwroot\wp-includes\functions.php on line 5583

סגור לתגובות.