אופלי » Blog Archive » השמים בחודש אפריל: גלקסית המערבולת, שביט פנסטראס וצביר הכוכבים הרקולס


השמים בחודש אפריל: גלקסית המערבולת, שביט פנסטראס וצביר הכוכבים הרקולס

השביט PANSTARRS C/2011 L4 שהתגלה באמצעות טלסקופ גדול ביוני 2011 במצפה הכוכבים בהוואי ניתן לצפיה בימים אלו בישראל. על פי התחזיות השביט צפוי להגיע לבהירות נראית של 0.5- מגניטודה.

 

לשביט מסלול הקפה אקסצנטרי סביב השמש האורך כ-110 אלף שנים. השביט צפוי להגיע לנקודת הפריהליון (הנקודה הקרובה ביותר במסלולו) ב-10 במרץ 2013, אז יהיה גובהו מעל האופק 11.4 מעלות בלבד לצופה ממרכז ישראל (לאחר שקיעת השמש).

 

מרחקו הזוויתי הקטן של השביט ביחס לשמש גורם לצפיה להיות משימה קשה למדי, ואף מסוכנת שכן ניתן להסתנוור מהשמש. בעוד הצופים מישראל יתקשו לאתר את השביט בשמי הלילה, טלסקופי שמש יזכו להצצה נהדרת מהחלל בשביט בעת מעברו ליד הכוכב שלנו.

 

גלקסית המערבולת M51 מרוחקת מאיתנו כ-23 מיליון שנות אור, ערך בהירותה הנראית 8.4+ מגניטודה.

 

גלקסית המערבולת M51. קרדיט: מצפה הכוכבים ברקת במכבים.

גלקסית המערבולת M51. קרדיט: מצפה הכוכבים ברקת במכבים.

 

צדק, שבתאי וצביר הכוכבים הגדול בהרקולס

 

מספרו הקטלוגי של צביר הכוכבים הגדול בהרקולס הוא M13. זהו צביר כוכבים כדורי עשיר למדי, הממוקם בקבוצת הכוכבים הרקולס. באמצעות טלסקופ בינוני או גדול ניתן להבחין בקלות בצורתו הכדורית וכן גם בכוכביו הרבים. מרחק צביר הכוכבים הכדורי M3 מאיתנו הוא כ-22 אלף שנות אור, ערך בהירותו הנראית 5.8+ מגניטודה.
גרם שמיים נוסף שניתן לזהות בקלות במהלך חודש אפריל הוא כוכב הלכת צדק. את צדק ניתן לראות בתקופה זו עם רדת הלילה בכיוון מערב, לאחר שקיעת החמה, כאשר הוא נראה בתור נקודה בהירה בשמים. בתצפית דרך טלסקופ בינוני או גדול ניתן אף להבחין בירחים הגליליאניים הסובבים את הפלנטה ואפילו בפרטים על פניו.

 

צביר הכוכבים m13. קרדיט: מצפה הכוכבים ברקת במכבים.

צביר הכוכבים m13. קרדיט: מצפה הכוכבים ברקת במכבים.

לצדק מעל ל-60 ירחים. המעניינים מביניהם הם הירחים אותם ראה לראשונה גלילאו גליליי, ועל כן נקראים על שמו – הירחים הגליליאניים. אלו הם 4 ירחים הניתנים לצפייה בנקל אפילו דרך משקפת שדה גדולה או טלסקופ קטן. שמותיהם: איו, אירופה, גנימד וקליסטו.

 

כוכב הלכת שבתאי ניתן לצפייה אף הוא בתקופה זו של השנה בכיוון מזרח, כ-3 שעות לאחר שקיעת החמה, ועד לפנות בוקר. שבתאי ממשיך ועולה כלפי מעלה ביחס לאופק ויגיע לנקודה הגבוהה ביותר שלו בשמיים בסביבות 2:30 לפנות בוקר.

 

שבתאי זורח מוקדם יותר ויותר עם כל יום שעובר, במהלך התקופה הקרובה. בעוד כחודש יהיה שבתאי במקום נוח יותר לצפייה (גבוה ביחס לאופק), לאחר שקיעת החמה. בשבתאי ניתן לצפות באמצעות טלסקופ בינוני או גדול, ולהבחין בטבעת המרשימה וכן בפרטים עדינים על פניו.

 

השמים הלילה – באתר מצפה הכוכבים ברקת



Deprecated: הקובץ תבנית ללא comments.php הוצאה משימוש בגרסה 3.0.0 ואין לו תחליף חלופי. יש להוסיף את הקובץ comments.php לתבנית. in C:\HostingSpaces\oplinet\opli.co.il\wwwroot\wp-includes\functions.php on line 5583

סגור לתגובות.