אופלי » Blog Archive » מנהל נאס"א: הסוכנות לא תשלח אדם לירח בעתיד הנראה לעין


מנהל נאס"א: הסוכנות לא תשלח אדם לירח בעתיד הנראה לעין

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א סובלת בשנים האחרונות מירידה חדה ביוקרתה. את התופעה ניתן לנסות לייחס לחוסר הצלחתה בשנים האחרונות להתעלות על ההישג ההסטורי של הנחיתה הראשונה על הירח ב-1969, כמו גם לשורת כשלונות ששיאם היה התפוצצות מעבורת החלל קולומביה וקרקוען של המעבורות דיסקאברי, אטלנטיס ואנדבר לאחר רצף תקלות שהביאו לעיכוב של שנים בתוכנית החלל האמריקאית.

בעקבות הירידה בפופולאריות של נאס"א, בשנים האחרונות הפך הציבור האמריקאי ביקורתי יותר כלפי הסוכנות ובייחוד כלפי תקציביה, והחלו דיונים אודות התמורה שמספק הגוף לסכומים האדירים שהוא עולה למשלמי המיסים בארה"ב. לפני שלוש שנים נאם הנשיא ברק אובמה במרכז החלל קנדי של הסוכנות והכריז על מטרה חדשה לתוכנית החלל: במקום להמשיך את ההתמקדות בירח ("כבר היינו שם", לדבריו), תעבור נאס"א להתמקדות בניסיון להגיע לכוכבים רחוקים יותר, בדגש על אסטרואידים. כמובן שלצורך החזון החדש הותפח שוב תקציב הסוכנות, דווקא בתקופה בה דרושה ארה"ב להקטין את הגירעון התקציבי האדיר שלה, מה שעורר ביקורת נוספת. יותר מכך, מחקר שפורסם בדצמבר האחרון מעלה כי התוכנית החדשה לא רק שאינה מחזירה את עטרת נאס"א לראשה, אלא אף נתקלת בהתנגדות מצד אזרחים אמריקאים ועובדי הסוכנות כאחד.

MoonLanding

היינו שם כבר, ואיננו מתכוונים לחזור. ניל ארמסטרונג ובאז אלדרין עם דגל ארה"ב על הירח

בפגישה משותפת של ועד חקר החלל וועד האווירונאוטיקה והנדסת החלל שנערכה בוושינגטון ביום חמישי האחרון הופיע עורך המחקר, אל קרנסייל מאוניברסיטת קליפורניה, וביקש להסיק מסקנות לאור תוצאות המחקר: לדבריו, יש לגנוז, לפחות לעת עתה, את תוכנית האסטרואידים של הנשיא אובמה, לטובת חזרה מאוישת לירח. "יש התלהבות רבה, כמעט בכל מקום, בנוגע לירח", הוא אמר, ורמז כי אילו יבלע מאן דהוא את גאוותו ויירד מהעץ הגבוה, ניתן יהיה לשלב בתוכנית האסטרואידים את השיבה לירח ולקבל תמיכה ציבורית רחבה.

מנהל נאס"א, צ'ארלס בולדן, לא אהב את הדברים, והבהיר ללא כחל ושרק כי הדבר כלל אינו עומד על הפרק. לדבריו, סוכנויות אחרות שהביעו עניין בנחיתה על הירח קיבלו ממנו תשובה לפיה הן תצטרכנה לקחת פיקוד על הפרויקטים, כאשר הסוכנות האמריקאית תשמח להשתתף במיזמים, אך כמסייעת בלבד. "נאס"א רוצה לקחת חלק בזה, אך היא לא תיקח פיקוד על משימה מאוישת לירח (…) ככל הנראה לכל אורך חיי. הסיבה היא שאיננו יכולים לעשות כ"כ הרבה דברים (במקביל)". הוא אף הזהיר כי אם ינסה גורם כלשהוא לשנות שוב את מטרת תוכנית החלל, "משמעות הדבר תהיה שלכל אורך חיי היושבים כאן בחדר לא נראה אמריקאים לא על הירח, לא על מאדים, לא על אסטרואיד ולא בשום מקום אחר (בחלל)".

לסיום יש לציין כי בשבת האחרונה דווח על תקציב של 100 מיליון דולר שנשמר ע"י אובמה עבור נאס"א ל-2014. המטרה: פרויקט חדש במסגרתו תנסה הסוכנות ללכוד אסטרואיד ולהציב אותו במסלול סביב הירח. האינטרסים מאחורי הפרויקט רבים: הוא יסייע בפיתוח אמצעים ליירוט אסטרואידים ע"מ למנוע הישנות פגיעות כמו זו שהתרחשה לפני מספר שבועות ברוסיה, הוא יעניק לאנושות אסטרואיד זמין למחקר בנושא מקורם והתנהגותם של הגופים השמימיים הללו והוא יוכל להוות כר פורה לתוכנית "כריית האסטרואידים" (Asteroid Mining) שמקודמת ע"י קבוצת מיליונרים בהם נמנים מנהלי חברות ענק כגון גוגל. זוהי דוגמא למטרותיה השאפתניות של סוכנות החלל האמריקאית, אך גם תזכורת ליכולתה המופלאה להסיט תקציבים ממסלולם ולמשוך אותם לעבר כוח הכבידה שלה עצמה.

(מקור)



Deprecated: הקובץ תבנית ללא comments.php הוצאה משימוש בגרסה 3.0.0 ואין לו תחליף חלופי. יש להוסיף את הקובץ comments.php לתבנית. in C:\HostingSpaces\oplinet\opli.co.il\wwwroot\wp-includes\functions.php on line 5583

סגור לתגובות.