אופלי » Blog Archive » אסטרונומים מגלים סוג חדש של סופרנובות


אסטרונומים מגלים סוג חדש של סופרנובות

ננס לבן שואב חומר מכוכב. קרדיט: CfA.

מאז ומתמיד גרסו מדענים כי סופרנובות נוצרות ב-2 סוגי תהליכים, ואולם צוות של אסטרונומים מדווח כי גילו סוג חדש של סופרנובה המכונה סוג lax. המחקר פורסם בכתב העת Astrophysical Journal.
2 סוגי הסופרנובות שהיו ידועות עד כה הן כאלו שליבתן קרסה או סופרנובות מסוג la. סופרנובות שליבותיהן קרסו הן סופרנובות שהיו בעברן כוכב מאסיבי שגודלו פי 10 עד 100 מהשמש שלנו, אשר התפוצץ. סופרנובות מקטגוריית ה-la הן סופרנובות שהיו למעשה ננס לבן קטן שהתפרץ.
הסוג החדש – lax, הינו סופרנובה חיוורת יותר ופחות אנרגטית מסוג la. למרות ששני טיפוסי הסופרנובות מגיעים מהתפרצות של ננסים לבנים, בהתפרצות מסוג lax לא תמיד הננס הלבן נהרס לגמרי. "סופרנובה מסוג lax היא למעשה מיני-סופרנובה," אומר החוקר המוביל ריאן פולי, ממרכז הארוורד-סמית'סוניאן לאסטרופיזיקה.
צוות החוקרים זיהה 25 דוגמאות לסוג החדש של סופרנובה. אף אחת מהן לא הופיעה בגלקסיות אליפטיות, אשר מלאות בכוכבים מבוגרים. דבר זה מרמז כי סופרנובות מסוג lax מתרחשות במערכות של כוכבים צעירים.
בהתבסס על מידע מתצפיות שונות, הצוות הגיע למסקנה כי סופרנובות lax מקורן במערכות כוכבים בינאריות המכילות ננסים לבנים וכוכבים הנילווים אליהם המאבדים בד"כ את מעטפת המימן שלהם, ונשארים מלאים בהליום. הננסים הלבנים אוספים את ההליום מהכוכבים.
החוקרים אינם בטוחים מה גורם להיווצרות סופרנובות מסוג lax. יתכן כי שכבת ההליום מוצתת בהתחלה, ושולחת גל הלם אל הננס הלבן. לחילופין, יתכן שהננס הלבן מוצת בתחילה כתוצאה מהשפעת מעטפת ההליום.
בכל מקרה, נראה כי במקרים רבים הננס הלבן שורד את הפיצוץ, שלא כמו בסופרנובות מסוג la כאשר הננס הלבן נהרס לגמרי.
הצוות חישב כי שכיחותן של סופרנובות מסוג lax עומד על כשליש בהשוואה לשכיחות סופרנובות מסוג la. זו גם ככל הנראה הסיבה לכך שלא רבות מהן אותרו עד כה. סיבה נוספת היא שסופרנובות אלו זוהרות באור החלש פי מאה מסופרנובות מסוג la.



Deprecated: הקובץ תבנית ללא comments.php הוצאה משימוש בגרסה 3.0.0 ואין לו תחליף חלופי. יש להוסיף את הקובץ comments.php לתבנית. in C:\HostingSpaces\oplinet\opli.co.il\wwwroot\wp-includes\functions.php on line 5583

סגור לתגובות.