× ×™×¡×•×™×™ יכולת ×ž×•×¦×œ×—×™× ×œ×˜×§×¡×™×‘×•×˜â„¢,
מערכת סמי- רובוטית להסעת
מטוסי × ×•×¡×¢×™× ×‘×”×¡×¢×ª 747B של חברת ×œ×•×¤×˜×”× ×–×”
המערכת, פרי פיתוח משותף של התעשייה ×”×ווירית ×•×¢× ×§×™×ª התעופה ×יירבוס
מ×ת הודעות ×œ×¢×™×ª×•× ×•×ª.
× ×ž×œ תעופה בן גוריון, 17 ×‘×™× ×•×ר, 2011- התעשייה ×”×ווירית
(תע"×) וחברת התעופה ×œ×•×¤×˜×”× ×–×”
קיימו ל××—×¨×•× ×” × ×™×¡×•×™×™× ×ž×•×¦×œ×—×™× ×œ×”×•×›×—×ª יכולות מערכת ×”"טקסיבוט"â„¢ (â„¢TaxiBot)
, מערכת סמי רובוטית לגרירת מטוסי×.
הפרויקט ×”×—×“×©× ×™ של התע"× ×‘×”×•×‘×œ×ª מפעל להב,
מפותח בשיתוף ×¢× "×יירבוס", ×™×¦×¨× ×™×ª ×”×ž×˜×•×¡×™× ×”×ירופ×ית.
×”× ×™×¡×•×™×™× ×”×ž×¦×™×™× ×™× ×בן דרך × ×•×¡×¤×ª בפרויקט שהושק ב- 2008, × ×¢×¨×›×• ×‘× ×ž×œ התעופה ×”×‘×™× ×œ×ומי
×‘×¤×¨× ×§×¤×•×¨×˜ ×•×‘×ž×¡×’×¨×ª× ×”×•×“×’×ž×• יכולות המערכת להסיע (taxi)
מטוס בו××™× ×’ 747-400 מהשרוול ×‘×˜×¨×ž×™× ×œ עד
למסלולי ההמר××” וחזרה מבלי להפעיל ×ת ×ž× ×•×¢×™ הסילון שלו.
כל תהליך ההסעה ב×מצעות הטקסיבוט™,
מיד ל×חר דחיפת המטוס ל×חור, × ×©×œ×˜ ×¢"×™ הטייס, תוך שימוש בהג××™ המטוס הקיימי×,
×›×שר מערכת השליטה המיוחדת של הטקסיבוט™ מחוברת לכן ×”× ×¡×¢ הקדמי
קור×ת ×ת פקודות הטייס ומתרגמת ×ותן לפקודות × ×™×”×•×’ של הרכב.
שימוש במערכת כזו ×ž×‘×™× ×œ×—×¡×›×•×Ÿ משמעותי בדלק, מפחית ×ת הרעש הסביבתי
×”× ×’×¨× ×‘×©×“×•×ª תעופה ×•×ž×¦×ž×¦× ×ת כמות ×”×’×–×™× ×”×¨×¢×™×œ×™× ×”× ×¤×œ×˜×™×
×ž×”×ž× ×•×¢×™×.
על ××£ ×ª× ××™ מזג ×ויר ×§×™×¦×•× ×™×™× ×”×©×•×¨×¨×™× ×¢×ª×” ב×ירופה,
הוגדרו × ×™×¡×•×™×™ היכולת ×¢"×™ כל ×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×›×ž×•×¦×œ×—×™× ×‘×™×•×ª×¨ וכל יעדי ×”× ×™×¡×•×™×™× ×”×•×©×’×•.
×‘×¨× ×“ פפר (Bernd Pfeffer), טייס מטוס
747 של חברת ×œ×•×¤×˜×”× ×–×” שיבח ×‘×ª×•× ×”× ×™×¡×•×™×™× ×ת יכולות מערכת הטקסיבוט™:"
×”×¨×•×©× ×”×›×œ×œ×™ מהמערכת ×”×•× ×˜×•×‘ מ×וד, טוב יותר ממה ששערתי ×œ×¤× ×™ כן.
× ×™×”×•×’ המטוס ×‘×¤× ×™×•×ª ×•×ª×ž×¨×•× ×™× ×ª×•×š שימוש בטקסיבוט™,
×”×™×” פשוט ×•× ×•×—, ×‘× ×•×¡×£ ליכולות ×”×צה וה×טה טובות.
לטקסיבוט™ יתרון משמעותי ×›×שר המסלול ×§×¤×•× ×ו חלק,
מ×חר ומשתפרת ×חיזת הקרקע של המטוס,
דבר ×”×ª×•×¨× ×œ×”×’×‘×¨×ª הבטיחות ×‘×ª×ž×¨×•× ×™ ההסעה.
×œ× ×”×™×™×ª×™ ×ž×©× ×” דבר במערכת".
×ž× ×›"ל התעשייה ×”×ווירית יצחק × ×™×¡×Ÿ ×מר ×›×™ :"פיתוח הטקסיבוט™ משתלב ×‘×ž×“×™× ×™×•×ª×”
של החברה ×œ×›× ×™×¡×” ×œ×ª×—×•×ž×™× ×¢×¡×§×™×™× ×—×“×©×™× ×“×•×’×ž×ª רובוטיקה קרקעית, ×× ×¨×’×™×” ירוקה ועוד".
×‘×—×™× ×ª מערכת הטקסיבוט™
תוך שימוש במטוס B747-400 מהווה המשך ישיר ×œ× ×™×¡×•×™×™
יכולת ×©× ×¢×©×• ב×מצע ×©× ×” שעברה בטולוז, צרפת,
×‘×ž×”×œ×›× × ×‘×“×§×•
יכולות הטקסיבוט™ על מטוס × ×•×¡×¢×™× ×יירבוס A340-600.
בכך הוכיחה טקסיבוט™ ×ת
יכולתה להסיע סוגי ×ž×˜×•×¡×™× ×¢× ×§×™×™× ×©×•× ×™× ×ž×ª×•×¦×¨×ª בו××™× ×’ ו×יירבוס ×›×חד,
×™×¦×¨× ×™×•×ª ×”×ž×˜×•×¡×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×•×ª בעול×.
שוקי ×לדר, ×¡×ž× ×›"ל לפיתוח ×¢×¡×§×™× ×‘×ª×¢"× ×מר:"
×”× ×™×¡×•×™×™× ×”×ž×•×¦×œ×—×™× ×©×œ הסעת בו××™× ×’ 747 ×¢"×™ הטקסיבוט™ בשדה התעופה ×‘×¤×¨× ×§×¤×•×¨×˜
×ž×¦×˜×¨×¤×™× ×œ× ×™×¡×•×™×™× ×”×ž×•×¦×œ×—×™× ×©× ×¢×©×• ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ בהסעת ×יירבוס A340.
תוצ×ות ×”× ×™×¡×•×™×™× ×ž×•×›×™×—×•×ª ×›×™ הרעיון ×”×—×“×©× ×™ של התע"× ×כן יעזור לחברות
התעופה לחסוך ×¡×›×•×ž×™× ×’×“×•×œ×™× ×¢×œ דלק ההולך
ומתייקר ×•×œ× ×ž×œ×™ התעופה ×‘×¢×•×œ× ×œ×”×¤×—×™×ª ×ת הרעש בשדות ×•×œ×¦×ž×¦× ×ת ×–×™×”×•× ×”×וויר בסביבת×".
יש לציין ×›×™ חברת ×œ×•×¤×˜× ×–×” תרמה ×ת ×חד מרכבי הגרירה, רכב מסוג
TPS-1 שהיווה הבסיס ×œ×‘× ×™×™×ª ×”×ž×“×’×™× ×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™ הר×שון של מערכת הטקסיבוט™.
×‘× ×•×¡×£
צוות הפיתוח של הטקסיבוט™
המורכב ×ž× ×¦×™×’×™ תע"×,
×יירבוס, ×•×§×‘×œ× ×™×•×ª ×”×ž×©× ×” TLD (×™×¦×¨× ×™×ª מצרפת לציוד תמיכה קרקעי)
וחברת ×”× ×“×¡×ª הרכב הבריטית Ricardo,
עובד ×‘×™×ž×™× ×לו על פיתוח ×”×בטיפוס הר×שון של הטקסיבוט™,
עבור ×ž×˜×•×¡×™× ×¦×¨×™ גוף כדוגמת משפחת מטוסי ×”- A320 וה- B737.
× ×™×¡×•×™×™ יכולות × ×•×¡×¤×™× ×ž×ª×•×›× × ×™× ×œ×¨×‘×¢×•×Ÿ ×”×©× ×™ של 2011
,×ב הטיפוס של הטקסיבוט™ ×ž×ª×•×›× ×Ÿ ×œ×”×©×œ×™× ×ת תהליך הרישיון
בסוף הרבעון השלישי של 2012 על ×ž× ×ª למסור ×›×œ×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×œ×œ×§×•×—×•×ª עוד ב×ותה ×©× ×”.
×‘×ª×ž×•× ×•×ª:
מערכת הטקסיבוט™ גוררת מטוס × ×•×¡×¢×™× ×ž×¡×•×’ 747-400
של חברת ×œ×•×¤×˜×”× ×–×” בעת ×”× ×™×¡×•×™×™× ×‘× ×ž×œ התעופה ×”×‘×™× ×œ×ומי ×‘×¤×¨× ×§×¤×•×¨×˜, ×’×¨×ž× ×™×”
חזרה למג×זין