לוויינים קטנים לצורכי מחקר, מערך שליטה ובקרת לוויין, בהרצאות התע"א בכנס החלל הבינלאומי ע"ש אילן רמון

התע"א מציעה פתרון בעל יחס עלות תועלת גבוה לשימוש אזרחי בלוויינים קטנים מתוצרתה למשימות מחקר מדעיות

מאת הודעות לעיתונות.

WeSell רשת שותפים

OPTSAT 3000


נמל תעופה בן גוריון, ישראל, 30 בינואר, 2011- בכנס החלל הבינלאומי הנפתח היום (30.1.2011), מציגה התעשייה האווירית (התע"א) קונספט של שימוש בלוויינים קטנים למשימות מדעיות וכן מערך שליטה ובקרת לוויינים. בכנס ע"ש אילן רמון הנערך בבית חיל האוויר בהרצליה, יוצגו דגם 1:1 של לוויין מכ"מי מסוגTecSAR , דגם של משגר לוויינים קטן ודגם של תקשורת לוויינית, מתוצרת אלתא, חטיבת וחברה בת של התע"א.

בתעשייה האווירית מייצרים לוויינים שהם נגזרת ישירה של המשימות אותן הם מבצעים. מדובר במשימות תובעניות ומדויקות, מה שגורם באופן טבעי לפלטפורמות איכותיות מאוד.



בהרצאתו, מתייחס אריה הלזבנד, מנהל מפעל חלל בתע"א, לתחום מחקר החלל והאטמוספרה, שוק משמעותי ההולך וגדל, בו הדרישות חמורות פחות. התע"א מציעה פתרון בעל יחס עלות תועלת גבוה לשימוש אזרחי בלוויינים קטנים מתוצרתה למשימות מחקר מדעיות. "אנו מציעים מרכב לווייני (BUS) שהוא בעצם לוויין קטן, השוקל בסביבות ה- 150 ק"ג לטובת ביצוע משימות מחקר בחלל. מכוני המחקר או ארגונים מדעיים יספקו את המדידים ואנו נשלבם בלווין".

בין המשימות: זיהוי תופעת סופרנובה (התפוצצות כוכב), מדידת גודל טיפות בעננים לשם אינדיקציה לגשם, זיהום אוויר, זיהוי אי יציבות אטמוספרית ועוד.

מאיר נסים- ניר, מומחה בהנדסת תוכנה ושו"ב (שליטה ובקרה) במפעל חלל, יציג מערך שליטה ובקרה לוויינית (שוב"ל), ומסביר כי זה המתווך העיקרי בין הלוויין לבין הגורם האנושי המשתמש בשירותי הלוויין (המפעיל המבצעי והמפתח). "באמצעותו" אומר נסים-ניר, "מקבל המשתמש את תמונת המצב בחלל, מבקר את ביצועי הלוויין ומנהל את מטלותיו. באמצעות השובל מתאפשרת תגובה מהירה למצבים משתנים– הן באספקט של שמירה על חיי הלוויין ובריאות מערכותיו והן בשינוי משימות מהיר".



בהרצאה יוצגו הרבדים הרבים של תכנון וניהול משימות הלוויינים– הקשר בין העולם הפיסיקאלי למבנה הלוויין ומערכותיו; הדרך בה מובאת שיטת התפעול לידי ביטוי ושיטות ניטור ושליטה מתקדמות. מאיר מדגיש כי המערך הקרקעי עובר תדירות שכלולים ושיפורים לטובת הרחבת מעטפת הביצועים על מנת לספק את צרכי המשתמש ולהיענות לדרישות הגוברות.

בתמונה:
לוויין OPTSAT 3000



WeSell רשת שותפים

חזרה למגאזין

כל הזכויות שמורות אופלי התשס"ח