כלי הטייס הבלתי מאוייש של בואינג X-51A WaveRider שובר שיאים בטיסתו הראשונה

השלים בהצלחה את הטיסה העל-קולית הראשונה שלו

מאת הודעות לעיתונות.

WeSell רשת שותפים

X-51A WaveRider


חברת בואינג מודיעה כי כטב"מ ה-X-51A WaveRider השלים ביום רביעי, 26 במאי, בהצלחה את הטיסה העל-קולית הראשונה שלו אשר נמשכה כמעט שלוש וחצי דקות, במהירות מירבית של מאך 5.

הכטב"מ שוגר מחופי קליפורניה בערך בשעה 10 בבוקר, ממפציץ B-52H של חיל האוויר האמריקאי. הוא טס באופן עצמאי למעלה מ-200 שניות, בעזרת מנוע ה-Rocketdyne מסוג Scramjet של חברת Pratt & Whitney תוך כדי שידור נתוני מרחק לתחנת הקרקע.
בזמן השידור ארע דבר כלשהו אשר גרם לכטב"מ לאבד ממהירותו ובשלב זה הורד ה-X-51A כמתוכנן.

"הטכנולוגיה בה נעשה היום שימוש הינה תוצאה של עבודה בת שבע שנים של חברת בואינג," אמר אלכס לופז, סגן נשיא רשתות מתקדמות ומערכות חלל, בחטיבת Phantom Works של בואינג. "אנו נרגשים לקחת חלק בהיסטוריה של המדע ולקדם את המדע העל-קולי לשלב הבא.

בואינג מצפה להעביר את הטכנולוגיה לזרוע התפעולית כבר בעתיד הקרוב, אך נכון לעכשיו, כולנו חשים התרוממות רוח לאור הצלחתנו."



עוד בטרם נותח המידע ששידר ה-X-51A במהלך טיסתו, גורמים בחיל האוויר הגדירו את טיסת המבחן כהצלחה חסרת עוררין.

"אנו נרגשים על כי הצלחנו להשיג את מירב מטרות המבחן כבר בטיסתו העל-קולית הראשונה של ה-X-51A," אמר צ'ארלי ברינק, מנהל תוכנית ה-X-51A במעבדת המחקר של חיל האוויר בבסיס חיל האוויר וורייט-פאטרסון שבאוהיו. "הצלחה זו מעניקה לנו ביטחון רב.
בנינו ארבעה כלי טייס על מנת לבצע טיסה מוצלחת, והצלחנו להשיג את מירב המטרות שלנו כבר בטיסה הראשונה."

ה-X-51A נישא תחת הכנף השמאלית של מטוס ה- B-52H, מפציץ כבד הידוע בכינויו מבצר הסטרטוספירה, אשר המריא מבסיס חיל האוויר אדוארדס. הכטב"מ שוחרר תוך כדי טיסה בגובה של כ-50,000 רגל מעל המרכז הימי ללוחמה אווירית – פוינט מוגו.
ארבע שניות לאחר מכן, מאיץ רקטות מהטילים הטקטיים של צבא ארה"ב האיץ את מהירות ה-X-51A לכ-4.5 מאך בטרם הושלך. המנוע של ה-X-51A עבד על תערובת של אתילין ודלק מטוסים מסוג JP-7. לאחר זמן קצר פעל ה-X-51A על דלק ה-JP-7 בלבד.
הכטב"מ הגיע לגובה של כ-70,000 רגל ולמהירות של בערך מאך 5.



החיישנים של הכטב"מ שיגרו מידע הן למטוס של חיל הים האמריקאי והן לעמדות הקרקע בפוינט מוגו, בבסיס אדוארדס ובבסיס חיל אוויר וואנדנברג בטרם ירדו.
הצוות יעבור על המידע מהטיסה של היום בטרם יקבעו המועדים לטיסות של שלושת הכטב"מים הנוספים.

"זהו שיא עולמי חדש המכין את הקרקע למספר יישומים על-קוליים, בכללם גישה לחלל, מעקב, תקיפה, גישה גלובלית ותחבורה מסחרית," אמר גו' ווגל, דירקטור הייפרסוניקס ומנהל תוכנית ה-X-51A בבואינג.

חטיבת ה-Phantom Works של בואינג מערכות הגנה משולבות, עיצבה, הרכיבה ובחנה את הרכיבים השונים של ה-X-51A. תוכנית ה-X-51A מגלמת שיתוף פעולה בין מעבדת המחקר של חיל האוויר ושל סוכנות המחקר הצבאית המדעית של הפנטגון (DARPA) עם חברות תעשייתיות כגון בואינג, Pratt & Whitney ו-Rocketdyne.

עיצוב המנוע של הכטב"מ מאפשר לחמם את דלק ה-JP-7 לטמפרטורת בעירה אופטימאלית ומסייע למנוע לפעול גם בטמפרטורות בעירה גבוהות ולפרק זמן ארוך.

גורמים בתוכנית הבהירו כי בעוד שפיתוח מנוע הכטב"מ ותוכנית טיסות הניסוי היו מורכבים, היעד המרכזי היה שליטה בעלויות. הצוות אימץ טכנולוגיות קיימות ומוכחות ובחר שלא לבנות מערכות אל כשל בכלים המיועדים לטיסות הניסוי.

בואינג מערכות הגנה משולבות, חטיבה של חברת בואינג, הינה אחת מחטיבות מערכות ההגנה והחלל הגדולות בעולם המתמחה במתן פתרונות חדשניים ללקוחות המבוססים על יכולות חדשניות, כמו כן הינה אחת מיצרניות המטוסים הצבאיים השונים הגדולה בעולם. בסיסה ממוקם בסנט לואיס, שוויה עומד על כ-34 מיליארד דולר והיא מעסיקה 68,000 עובדים ברחבי העולם.


WeSell רשת שותפים

חזרה למגאזין

כל הזכויות שמורות אופלי התשס"ח