Visionix

ראיון עם חגי הרמן מנכ"ל ויזיוניקס ישראל, וד"ר איאן מלניק פיסיקאי ראשי

מאת אסף משלוף: כתב אופלי.

Visionix

ויזיוניקס החלה את דרכה בשנת 94 על ידי מיזם של ד"ר מרדכי אביטבול (משמש היום כנשיא ומנכ"ל) בחממה הטכנולוגית של מכון לב. בבסיס החברה עומדת טכנולוגיה חדשנית למיפוי תלת מימדי בשיטת Hartmann (נרחיב על כך בהמשך).
מיפוי אלמנטים אופטיים בעזרת טכנולוגיית Shack Hartmann הוא תחום התמחותה של ויזיוניקס. שוק ה-Ophthalmic ובפרט יצרני עדשות, אופטומטריסטים ורופאי עיניים התקדמו רבות אודות למכשור המתקדם שהיא מספקת.
על מנת להבין מהו מיפוי עדשה נזכיר את אחד ממושגי היסוד באופטיקה- הדיופטר (D). הדיופטר הינו מדד לעוצמת עדשה (power), ככל שהוא גדל, המשמעות היא שיכולת ריכוז האור של העדשה גדולה יותר. הדיופטר מחושב על פי הנוסחה הבאה: , כאשר ƒ הוא אורך מוקד העדשה במטרים. מיפוי עדשות הוא למעשה שיקוף עוצמת העדשה. לפני עידן ויזיוניקס, ה-Lensmeter (מכשיר אופטי למדידת עדשות) שהיה קיים בשוק מדד את עוצמת העדשה באופן נקודתי ללא יכולת מיפוי של העדשה כולה. החידוש שהכניסה ויזיוניקס לתחום הוא את ה-Lensmapper - מיפוי העדשה הוא לכל פני שטח העדשה.



לויזיוניקס שלושה קווי מוצרים עיקריים. הראשון, VM-2500, פותח בויזיוניקס עד שנת 98. ייעודו העיקרי הינו להוות כלי עזר באבטחת איכות (QC). יצרני עדשות ומעבדות לייצור משקפיים ממפות בעזרת המכשיר את העדשה, וכך ניתן לגלות אי דיוקים ברמת דיוק גבוהה. המוצר השני, ה-VL-3000 מבוסס על המוצר הראשון מבחינה טכנולוגית, אך מיועד לשוק רחב הרבה יותר - שוק האופטומטריסטים, האופטיקאים ורופאי העיניים. המכשיר מותאם לעדשות משקפים ובמספר שניות מתקבל מיפוי מדויק של העדשה וניתן לוודא שהיא הורכבה כדבעי. למשל, בעדשות מסוג progressive (עדשות משקפי ראיה המשלבות מוקד ראיה משתנה לפי מרחק) יש צורך לוודא שהורכבו בזוית מסוימת. המיפוי מקל רבות על מרכיב העדשות לוודא שעשה את מלאכתו כראוי. עד היום נמכרו אלפי מכשירים מסוג זה.

Visionix
הטכנולוגיה של שני המוצרים הללו מכונה בשם Hartmann. נעזר בתרשים הבא על מנת להבינה:

Visionix
ממערכת ההקרנה יוצאת אלומה בעלת חזית גל מישורית. האלומה פוגעת בעדשה הנבדקת (test lens) והאלומה מתעוותת על פי נתוני העדשה. לאחר מכן, מגיעה האלומה המעוותת למטריצה (למעשה זוהי רשת) שהופכת את האלומה הרציפה להמון נקודות קטנטנות שבסוף פוגעות במסך. מאחורי המסך מוצבת מצלמת CCD המאבחנת את הפגיעות השונות. נתבונן לרגע בקרן אחת בלבד שפגעה במצלמה. אילולא הוצבה עדשה הייתה פוגעת הקרן (מסומנת באדום) במקום מסוים. על ידי השוואת מקום פגיעת הקרן (מסומנת בכחול) בנוכחות עדשה למקום בו הייתה פוגעת הקרן ללא עדשה, ניתן לחשב את זווית הסטייה של הקרן. בעזרת זווית הסטייה וחוק סנל Visionix ניתן לגלות את עוצמת העדשה. אם הרזולוציה טובה, צרוף העוצמה של הרבה נקודות ייתן את מיפוי העדשה.

לפני כשנה וחצי הוציאה ויזיוניקס לשוק Wavefront Based Autorefractometer, מוצר מסוג שלישי שנקרא L-80.

Visionix

מוצר זה בניגוד לקודמיו אינו עוסק במיפוי עדשות משקפיים, אלא בעדשת העין האנושית. ה- L-80 נועד לספק לאופטומטריסט ולרופא העיניים אבחון ראשוני וכמעט מדויק של מצב העין. האבחון מהיר ביותר (פחות מדקה), והוא מספק נתונים רבים על העין, כגון: קוטר האישון, עיוות ספרי, צילינדר ועוד. בנוסף, מספק ה- L-80 נתונים מיוחדים- עיוותים מסדר גבוה. עיוותים אלה הינם עיוותים עדינים ביותר בעין שבאים לידי ביטוי בראיית לילה. עיוותים אלה קיימים בכל עין, גם במי שמעולם לא נזקק למשקפים. למעשה אם יתוקנו בעזרת עדשה המתוכננת על פי 'הפולינום של זרניקה', יכול אדם לראות יותר טוב מ- 6/6. הטכנולוגיה של ה- L-80 דומה לטכנולוגיה של שני המוצרים הקודמים עם שינוי קטן אך משמעותי. יצירת הקרניים הבודדות נעשית בעזרת מערך מיקרו-עדשות (micro-optic matrix) (על פני שטח של 8*8 מ"מ נמצאים כ-1500 עדשות) ולא על ידי רשת. היתרון שבכך הוא כפול: הפסד האור קטן בהרבה משום שנקודות האור על המסך מושגות על ידי ריכוז האור ולא על ידי בליעת האלומה. שנית, בזכות המימדים הקטנים של מערך המיקרו-עדשות ניתן לקבל מיפוי של עדשות הרבה יותר קטנות –דוגמת עדשת העין. בשכלול הטכנולוגיה היה מעורב גם Shack , ומכאן שמה החדש: Shack Hartmann.

ויזיוניקס יושבת בגן הטכנולוגי שבירושלים, שם נמצא מרכז הפיתוח הכולל כ-30 עובדים. בשאר העולם, בעיקר בצרפת ובארה"ב, יש לחברה עוד כ-55 עובדים. החברה מפעילה קבלני משנה לייצור מכני, אופטי ואלקטרוני, כולם בישראל (דגש, תל-עד, צפריר מהנדסים, ונפקון).



בשנת 2003 רכשה ויזניוניקס את Luneau, חברה צרפתית מובילה בתחום מכירות ציוד לרופאי העיניים. באמצעות הרכישה חיזקה ויזיוניקס את נוכחותה בשוק ואת יכולתה לתת פתרונות מקיפים ומובילים לרופאי העיניים.

במשך 5 שנים נסחרה ויזיוניקס בבורסה של פרנקפורט (2000-2005) אך כיום חזרה ויזיוניקס לידים פרטיות.

האתגרים העומדים בפני החברה הינם במספר ערוצים:
1. לפתח מערכת שמסוגלת לתמוך בצמיחה של החברה תוך שימור הגמישות.
2. לשמור על היכולת להביא מוצרים חדשניים לשוק התחרותי והשמרני, יחסית, בו היא פועלת.
3. לייצר מוצרים המתאימים לשוק “Retail" – הן ברמת אמינות גבוהה מאוד והן בעלות תחרותית.

ויזיוניקס ממשיכה להתפתח והיא נכנסה זו השנה הרביעית לרשימת ה- Technology Fast 50 של פירמת רואי החשבון Deloitte אשר מדרגת את חברות הטכנולוגיה בעלות שיעור הצמיחה הגדול ביותר.

Visionix

Visionix

כל הזכויות שמורות אופלי התשס"ח