ניקון COOLPIX P60

זום בינוני: x5, אך מרשים.

מאת כתב אופלי.

P60

מצלמת COOLPIX P60 של ניקון היא מצלמה קומפקטית המשתייכת למשפחת המצלמות הקומפקטיות מסדרת COOLPIX.

ה - P60 בעלת זום אופטי x5 עם אפשרות לזום דיגיטאלי.
זום אופטי מבוצע על ידי עדשות ונותן הגדלה אמיתית. בזום דיגיטאלי לעומת זאת, מבוצעת למעשה פעולת עיבוד תמונה בה מוגדלים הפיקסלים באופן מלאכותי, ולכן איכות התמונה יורדת פלאים. ברם, לעיתים שילוב של זום אופטי וזום דיגיטאלי נותן במקרים מסויימים תוצאות משביעות רצון, כאשר מעוניינים למשל לצלם עצמים וגופים רחוקים עם התפשרות על איכות התמונה.
דא עקא, זום אופטי x5 מספק דיו ומאפשר התמקדות בעצמים רחוקים.

תכונה נוספת שמצאתי ב - P60 כשימושית היא האפשרות לצלם דרך העינית, ולא רק דרך המסך. תכונה זו שימושית כאשר נמצאים בתאורה חזקה כגון אור יום, שעת צהריים וכו'. תכונה זו שימושית גם עבור צילום סצנות מורכבות יותר.
בנוסף, מגיעה המצלמה עם ממשק נוח וקל לתפעול.
היתרון של מצלמה עם זום x5 הוא שהיא עדיין קומפקטית מחד, אך מאפשרת גמישות, והתמקדות בפרטים רחוקים מאידך, ונותנת סוג של חופש לצלם לתפוס את התמונה בשדות ראייה שונים.
הזום הדיגיטאלי כאמור, אינו מאכזב, ובשילוב עם הזום האופטי ניתן לראות עצמים ובניינים באיכות סבירה ממרחק רב.
המצלמה מגיעה עם עדשת
NIKKOR 5X OPTICAL ZOOM VR, 6.4 - 32mm 1: 3.6-4.5
מסך LCD 2.5 אינץ', גלאי של 8Mega Pixel. וכוללת גם תכונת VR: Vibration Reduction.

הערכה:
הקופסא כוללת מצלמת P60, 2 סוללות אלקליין LR6 בגודל AA , רצועה לנשיאה, כבל USB, כבל אודיו/וידאו, חוברת הדרכה, ותקליטור.

תפעול בסיסי:
תפעול המצלמה מתבצע בעיקר על ידי גלגל המצבים בחלקה העליון של המצלמה, ועל ידי כפתור הרב בורר שנמצא בגב המצלמה. כאשר לוחצים ברב בורר מעלה, מטה, ימינה או שמאלה במצב צילום, מוצגות האופציות בצילום עם מבזק, צילום עצמי, מקרו וקיזוז חשיפה.
בחירת מצב הצילום מתבצעת על ידי גלגל המצבים.

P60 P60

המצבים בגלגל הצילום הם:
צילום אוטומטי: הסתכל ולחץ - מצב זה מומלץ למתחילים.

P, M: שיטה מתוכנתת וידנית - בשני שיטות אלה ניתן לשלוט בנתוני הצילום, וכן שליטה על מהירות הסגר ועל מיפתח הצמצם. מצב זה מתאים למשתמשים מתקדמים יותר עם ידע בסיסי בצילום.

רגישות גבוהה: מצב זה מאפשר להפחית רטט כאשר הצילום באור חלש.

SCENE: צילום סצנות - מצב זה כולל סצנות שתוכנתו מראש במצלמה לצילום נושאים ספציפיים, כך שתתקבל איכות אופטימלית. מצבים כגון נוף,דיוקן, צילום לילה, ועוד. בחירת המצבים מתבצעת מתוך תפריט המצלמה, אולם בגלגל המצבים כלולים שלושה מצבים לבחירה מהירה על ידי סיבוב הגלגל - דיוקן, נוף, דיוקן בלילה.
שאר נושאי הצילום המתוכנתים במצלמה הם:
בתוך מבנה, ים / שלג, שקיעה, דמדומים, מראה לילי, ספורט, תקריב, מוזיאון, זיקוקין דינור, שעתוק, הארה מולית, עזר לפנורמה, הקלטת קול.

Hi ISO: מצב רגישות גבוהה לאור - זוהי למעשה פונקציה שמיועדת למשתמש המתקדם. במצב זה מגבירה המצלמה את הרגישות עד 1600 ISO ובכך מפחיתה את הטשטוש העלול להיווצר בגלל רטט המצלמה או תנועתו של נושא כאשר מצלמים אותו באור חלש.

הסרטה - צילום וידאו.

SETUP - קביעת הנתונים.

תכונה שימושית ב - P60 היא האפשרות לקבל עזרה בתפריטים השונים. לחיצה על כפתור הזום T כאשר נמצאים בתפריט כלשהו נותנת את ההסבר על הפונקציה הרצויה.

תצוגה
ה - P60 מגיעה עם צג LCD 2.5 אינץ'. הצג ברור וחד, וכולל תצוגה של התפריטים השונים, ומידע לצלם.
במצב צפייה למשל ישנה אפשרות לראות את ההסטוגרמה. הסטוגרמה מתארת את כמות הפיקסלים בכל רמת אפור / גוון בתמונה.

ניתן כמובן לעבור למצב צפייה ולצפות בתמונות שצולמו, ואף למחוק תמונות לא מוצלחות במיוחד.

אפשרות נוספת שמצאה חן בעיניי היא הכפתור שמאפשר צפייה וצילום דרך העינית ולא רק דרך הצג. אפשרות זו שימושית במיוחד כאשר יש תאורת רקע חזקה כגון צפייה וצילום באור שמש מסנוור. בנוסף, יש צלמים שמעדיפים לצלם דרך העינית.

המבחן:
כהרגלינו לקחנו את המצלמה לסדרת צילומי שטח , ובדקנו את יכולות המצלמה בזמן אמת. הפעם טיילתי לקיבוץ גליל - ים השוכן בסמוך להרצליה, ולאחר מכן יצאתי עם ערב לבריכת הנופרים השוכנת אי שם בין ראש - העין, פארק אפק, ובין אם המושבות הלא היא פתח - תקווה. בבדיקה הפעם התמקדתי בבדיקה של הזום, התוצאות לפניכם:

צילום חוץ:
P60 P60

הזום:
בדקתי את המצלמה בכמה מתארים בהם צילמתי תמונה בשדה ראייה רחב ומלא, (f/3.6) כאשר לאחר מכן צילמתי בזום f/4.5) x5), ולאחר מכן בשילוב עם הזום הדיגיטאלי

P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60

צילום בחשיפות שונות
כיום כמעט בכל דיגיטלית קומפקטית ניתן לשלוט על דרגת החשיפה של המצלמה. גם ב - P60 ניתן לשלוט בדרגת החשיפה.
היתרון בפונקציה הזו מחד הוא שניתן להתגבר על מצבי תאורה קשים כגון שעת בין הערביים שבה יש חוסר באור על ידי הגדרת זמן חשיפה ארוך יותר, או למשל שעת צהריים בה יש סינוורים רבים ועל ידי הקטנת זמן החשיפה ניתן להקטין את הבהירות בתמונה. מאידך, ניתן להשתמש בפונקציה זו גם לצרכים אומנותיים ולמשחקים של אור וצל בתמונה.
P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60

צילומי טבע ונוף
לקחתי את ה - P60 לדייט לעת ערב בבריכת הנופרים בין פתח - תקווה לראש - העין, התוצאות לפניכם:

P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60 P60

סיכום ומסקנות
ה - P60 היא מצלמה שמתאימה למתחילים, אך צלמים חובבים עם מעט ידע בצילום בהחלט יוכלו לעשות בה שימוש, ולהפיק ממנה ביצועים מעניינים. ניתן לשלוט על הרבה מהפרמטרים בצילום במצלמה זו, מה שהופך אותה למצלמה קומפקטית אך גמישה ובעלת יכולת משחק והגעה לתוצאות וביצועים מעניינים. לא מדובר כמובן במצלמה מקצועית, ואף לא חצי מקצועית, אך יחסית למצלמות קומפקטיות אחרות, היתרון ב - P60 הוא היכולת לשלוט בטווח רחב של מאפיינים, וכך להגיע לתוצאות מיטביות.

כל הזכויות שמורות אופלי התשס"ח