לראות את הפרטים הקטנים - חברת ננוניקס

מאת אסף משלוף, כתב אופלי.
soli

על הצופן הגנטי ה - DNA שמע כמעט כל אדם מהישוב בשנים האחרונות, אך סביר להניח שמעטים בודדים, אם בכלל זכו לראות אותו במו עיניהם. הסיבה לכך היא כיון שסדר הגודל של אובייקטים אלו הוא בתחום הננו (nano) דהיינו מיליארדית המטר nano

דוגמה נוספת היא חצאי מוליך. כמעט כל מהנדס מתחיל למד מהו חצי מוליך, אך מעולם לא ראה מה יש בפנים. לא בעין ואף לא במיקרוסקופ. למעשה, בתחום זעיר זה, האור הנראה מאבד את יכולת כושר ההפרדה - הרזולוציה שלו עקב התלות של כושר ההפרדה באורך הגל ) כאשר:
s: המרחק בין שני עצמים.
n: גורם השבירה.
i: זוית הפגיעה
wave length: אורך הגל.
זו גם הסיבה לכך שעל אף שנעזר במיקרוסקופ אופטי מצוין, יכולת ראיית הפרטים בתמונה תהיה תמיד מוגבלת.

המין האנושי לא ויתר על 'העונג' שבראיית הפרטים הקטנים ובמשך השנים הומצאו פתרונות המאפשרים רזולוציה גבוהה יותר. לדוגמא, מיקרוסקופ האלקטרונים מאפשר רזולוציה גבוהה מאוד עקב אורך הגל הקצר של האלקטרונים. במשך שנים סברו שמהאור הנראה לא ניתן להפיק רזולוציה גבוהה יותר. זאת משום שחשבו שלא ניתן לכלוא אור בתוך סיב בעל קוטר הקטן מאורך הגל של האור, כשם שלא ניתן לעבור את מהירות האור.

את פריצת הדרך בתחום חוללו מספר פיסיקאים כשמהחשובים שבהם הוא פרופ' אהרון לואיס שזכה בפרס בין לאומי עבור פיתוח התחום של אופטיקת השדה הקרוב (NFO- Near Field Optics). כיום עומד פרופ' לואיס בראש חברת ננוניקס (נוסדה לפני 10 שנים וממוקמת בגן הטכנולוגי שבירושלים), אשר כפי שניתן להבין משמה, מייצרת ומפתחת מיקרוסקופים וטכנולוגיות לתחום הnano.


המוצרים של ננוניקס נחלקים לשני סוגים עיקריים:
התחום הראשון הוא AFM (Atomic Force Microscope): זהו מיקרוסקופ בעל רזולוציה גבוהה מאוד (יכול להגיע עד רמת האנגסטרם הבודד) המיקרוסקופ מבצע סריקה של המשטח בעזרת חיישן (probe) סיליקון דקיק (מגיע עד כ - 5nm) התוצאה המתקבלת היא תלת מימדית-מפה טופוגרפית (בניגוד למיקרו' האלקטרונים שם התוצאה דו מימדית-תמונה).
התחום השני, בו ננוניקס 'חזקה במיוחד', הוא תחום NSOM (Near-field Scanning Optical Microscopy)
הטכנולוגיה של nsom מבוססת ג"כ על probe אלא שכאן הוחלף probe הסיליקון. ה probe החדש הוא בעצם קצה מחודד של סיב אופטי (מיוצר בטכנולוגיה ייחודית הנקראת Pulling בה הסיב מחומם ונמשך במהירות וזוויות מיוחדות עד להקטנתו ולבסוף מצופה במתכת המחזירה את האור כך שהוא לא יכול לצאת מהסיב). הקצה השני של הסיב מחובר ללייזר, והאלומה יוצאת דרך ה probeומגיעה לפני השטח בקוטר של 50nm –כעשירית מאורך הגל המקורי. האפשרות לקבל אלומה כה קטנה על אף שקוטר ה probe קטן יותר מאורך הגל, היא אודות לאורכו הקצר של ה probe שהוא באותו סדר גודל של הקוטר שלו. למניעת פיזור האלומה מקרבים את ה probe לפני השטח בעזרת טכנולוגיית AFM. האור המוחזר מן המשטח מועבר לגלאי, ולבסוף מתורגם לתמונה טופוגרפית בעזרת תוכנה.

ישנם סוגים שונים של probe-ים בעלי פונקציות שונות. ניתן להעביר זרם חשמלי או חומרים כימיים (גזים) במימדי הnano. הפוקוס והבילעדיות של ננוניקס הוא באינטגרציה של סוגי מיקרוסקופיה שונים: על גבי מיקרוסקופ אופטי מורכבת מערכת של AFM / NSOM. באופן זה, אין צורך להעביר את הדגימה למיקרוסקופ אחר ולהסתכן באיבוד המקום הנבדק.

בשנתיים האחרונות עוסקים בננוניקס בפיתוח multiprobe. כלומר, שילוב של כמה probesהפועלים במקביל. פיתוח זה יאפשר לקבל בנקודה ספציפית בו זמנית סוגי מידע שונים. כגון: מוליכות תרמית/חשמלית, בדיקות טופוגרפיות וספקטרוסקופיות.

לננוניקס שני סוגי לקוחות עיקריים המאופיינים על ידי אופי השימוש במכשירים. המאפיין את הסוג הראשון הוא שהשימוש במוצרי ננוניקס הוא למטרות מחקר. אוניברסיטאות נעזרות במכשירים למחקרים בתחומי הפיסיקה, הכימיה, הביולוגיה ועוד. לסוג לקוחות זה משתייכים גם הNano Technology Centers – קבוצות המרכזות טכנולוגיות nano רבות. במרכזים אלה נעזרים גופים שונים במוצרי ננוניקס בבדיקת דגימות. הסוג השני של לקוחות מעוניינים במוצרים למטרות פיתוח בתעשיה. חברות גדולות כדוגמת Intel, Sony נעזרים במוצרי ננוניקס בבדיקת התוצרים שלהם ברמת הnano.

ננוניקס הינה חברה פרטית, ובעלת מדיניות OutSoursing כמובן שהפיתוח מבוצע בחברה בארץ. על אף שבשוק העולמי ישנה תחרות, ננוניקס לא מרגישה צורך ב Cost Reducation, עובדה המעידה על הובלה משמעותית ועמידה יציבה בשורה הראשונה בתחומה. אין ספק שתרומתה המשמעותית של ננוניקס לתעשיית האלקטרואופטיקה בישראל תלך ותגדל עם התקדמות טכנולוגיית ה nano בעולם.

ננוניקס

ננוניקס

ננוניקס

ננוניקס

ננוניקס

ננוניקס

ננוניקס

כל הזכויות שמורות אופלי התשס"ח